Rugpijn

Een vaak voorkomende lichamelijke klacht is rugpijn tijdens het slapen of opstaan

Rugpijn bij het slapen of opstaan kan leiden tot ernstige slaapproblemen. De oorzaak is meestal een slechte ondersteuning door de matras, lattenbodem, boxspring of kussen. Daarnaast kan een verkeerde lighouding ook rugpijn veroorzaken.

 

Oorzaken van rugpijn

 

Slechte ondersteuning

 

Om rugpijn te vermijden is het belangrijk dat de verschillende lichaamszones correct ondersteund worden tijdens het slapen. Op een matras die perfect ondersteunt, zal je in zijlig kunnen zien dat de ruggengraat een mooie rechte lijn vormt. Het kiezen van de beste matras qua ondersteuning is bij iedereen anders en hangt af van verschillende factoren zoals bijvoorbeeld je lichaamsbouw, gewicht en slaaphouding.

 

 

Versleten matras en/of lattenbodem of boxspring

 

Een slechte ondersteuning komt vaak door een versleten slaapsysteem. Het is aangeraden om een matras na 10 jaar te vervangen, terwijl een lattenbodem of boxspring van goede kwaliteit na 15 of 20 jaar aan vernieuwing toe is. 

 

 

Te harde of te zachte matras

 

Bij een te zachte matras zakken je heupen te ver weg, waardoor er spanning op je onderrug ontstaat. Bij een te harde matras kan je daarentegen niet voldoende doorzakken, waardoor je last krijgt van rugpijn, heuppijn, schouderpijn of pijn tussen de schouderbladen. De meest geschikte matras hangt onder andere af van je lichaamsbouw en gewicht. 

 

 

Te hoog of te laag hoofdkussen

 

Ook een hoofdkussen kan zorgen voor een slechte ondersteuning. Door een te hoog of te laag hoofdkussen krijg je al snel last van een stijve nek die kan leiden tot rugpijn. Het juiste kussen hangt onder andere af van je slaaphouding, lichaamsbouw en de hardheid van jouw matras.

 

 

Verkeerde slaaphouding

 

Door in een verkeerde positie te slapen, kan je eveneens last krijgen van rugklachten die leiden tot slaapproblemen. Een gezonde, pijnloze nachtrust begint bij een correcte slaaphouding.

 

De meeste mensen slapen op hun zij of rug. Buikslapen komt vaak voort uit een matras waarop heupen en/of schouders niet genoeg kunnen inzakken. Als je op je buik slaapt, belast je je rug en nek dan ook het meest. Op je rug of zij slapen, is daarentegen een betere slaaphouding. Het is de meest stabiele en gezonde manier om te slapen en rugpijn te vermijden.

 

Oplossing voor rugpijn

 

Een goede nachtrust begint bij het vinden van het perfecte bed dat helemaal afgestemd is op je lichaam. De Nachtwacht heeft een ruim aanbod van matrassen, lattenbodems, boxsprings en hoofdkussens om een zalige nachtrust te verzekeren. Daarnaast bieden wij jou persoonlijk slaapadvies.

 

Wil je zeker weten of je matras en lattenbodem of boxspring goed samen passen en de perfecte ondersteuning geven aan je lichaam? Contacteer ons of kom jouw nieuwe bed zelf uitproberen in onze winkel.